Tuesday, 27 December 2011

Perjalananku bersama Kembaq 2011

Assalamualaikum.....Pada akhir tahun 2010,ketika mengemas kelas aku terdengar suatu pengumuman tentang penyertaan sebagai Fasilitator Kembaq 2011 yang diadakan di kelas 1 Abu Bakar.Aku pon terfikir untuk menyertainya.Ketika itu aku kene menyetai 2,3 program Kembaq sebagai fasi dalam latihan.Aku pon rasa seronok apabila sertai dan rasa sesuai dengan jiwa aku.Tapi ketka itu tak rasa pon aku akan jadi fasilitator tetap dalam Kembaq sebab ramai lagi yang nak jadi dan aku tak rasa pon aku layak kerana ramai yang pandai dalam Bahasa Arab daripada aku.Aku sungguh berminat menyertai program itu walaupun tak berapa bagus sangat lah..Ape yang aku rase program ini banyak membantu aku.Aku banyak kali berpeluang untuk mengikuti program dalam sekolah.Setelah lama aku menyetainya aku dah tak rase untuk bergaul dengan orang lebih pandai dari aku dan niat aku kini dah berubah daripada nak jadi fasilitator kini sekadar ingin mencari pengalaman bersama Kembaq.Dan ini kali pertama aku dipelawa oleh ayahanda untuk pergi kesekolah luar.Dan tak disangka aku bersama Kembaq hinggalah akhir tahun.Banyak sungguh pengalaman yang aku dapat bersama Kembaq.

Berikut adalah senarai tempat yang telah aku jejaki dan sedikit gambar:
Maaf jika salah eja..

1. Smk Tunku Besar Burhanuddin,Sri menanti(2 kali)
2. Sk Abim,Seremban
3. Maahad Tahfiz Sayyidiyah,Seremban
4. Smk Pelangai,Pahang
5. Smk Pulau Tawar,Pahang(2 kali)
6. Smk Desa Cempaka,Nilai
7. Smk Lui Barat
8. Smk Dato Mansor,Bahau
9.Smk Dato Sheikh Ahmad,Seremban
10. Smk Jelai
11. Smk Simpang Gelami,Jelebu
12. Smk Dato Shahardin
13. Smap Labu(2 kali)
14. Sma Darul Falah,Melaka
15. Smra Chuah
16. Sma Jeram, Kuala Selangor
17. Smk Syarifah Rodziah,Melaka
18. Smk Ehya' al-Karim,Melaka
19.Smra Nilai,Nilai
20. Smk Triang Hilir (Ayahanda Ceramah)
21. Smaduma,Jelebu (Ayahanda ceramah)
22. Taman Widuri, Seremban
23. Masjid At-taqwa,Seremban (Peserta dari pelbagai sekolah)
24. Pelajar Tingkatan 1 Maahad Ahmadi










Langkawi oooooo Langkawi

Assalamualaikum.......bertemu lagi kita kali kst langkawi pulak...Langkawi nie sambungan rombongan dari penang.Dari Penang kami ke Langkawi.Nak kata lama x pasti lah pulah yang pnting berjam jugak duduk dalam bas tu.Kami naik feri di jeti kuala perlis.Sampai dijeti dekat pukul 3 ptg.Turun je dari bas,bukan lah main ramai lg.sampai keluar pintu orang tunggu.Tapi nasib baik rombongan,cepat sikit.Duduk dalam feri lebih kurang 1 jam.kemudian kami sampai dan naik bas semula untuk pergi ke hotel.Malam tu kami keluar makan dan rehat.Keesokkan harinye kami pergi kedai gamat dan kain batik.Kemudian kami ke cable Car......Lepas tu kami sume mkn tgh hari dekat dengan Beras Terbakar.Lepas makan dan solat kami pergi Makam Mahsuri.Mak , Ayah aku tak masuk sbb dah masuk.Jadi aku jelah yang masuk.Kemudiannya kami pergi ke Pekan Kuah.Dan keesokan hari kami luang semula....Sekian.....Dah bace arap balas...







Penang oooo Penang....

Assalamualaikum.......sudah lama saya tidak publish post baru klai ini saya akan menceritekan tetang rombongan yg telah saya pergi minggu lepas.Pada 23 Dis 2011 saya bersama mak dan ayah saya telah pergi ke langkawi.Kami telah pergi berkumpul di rumah mak saudara saya di gemencheh pada jam 8.40 mlm.Bas bertolak pada pukul 9 mlm.Sampai je bas bas kat situ hatiku dah tak sabar-sabar nak naik.Dalam bas aku tengok cite Alamak Toyol.Habis je cite tu ingtkn nk tido tapi mate pulak kate nk tgk cite kl gangster jd nk tido apenye,celikkn jelah mate nie,..hehe...Dah lame tu baru dapat tido..Bangun je dari tido aku x pasti da sampai mane tp dah dekat sampai Pulau penang...Terus celik matre aku....Berape minit lepas tu aku prasan yang aku dah ade atas Jambatan Pulau Penang...Selame nie tengok kat tv je...Kemudian aku sampai kat Masjid Negeri Pulau Penang untuk mandi dan solat subuh.Punye lah x sabar nk solat subuh,ade orang da mndi atau siap awl..ade yg dah solat padahal belum azan lgi....heheheheheheheeeee...Lepas solat kami dibawa ke tempat makan untuk sarapan dan lepas tu..........haha........Kami dibawa ke Bukit Bendere..dan lepas tu kami dibawa ke tempat membeli jeruk..Sekian.....Jgn lupe nk Follow ea....k Wassalam....

Saksikan sedikit gambar-gambar:












Saturday, 26 November 2011

Maal Hijrah Perlu Disambut Bukan Tahun Baru Yang Disambut

Assalamualaikum...Saya kali ini muncul untuk membincang atau berkongsi ilmu,mengenai Maal Hijrah.Tahun ini Maal Hijrah tidak bertembung dengan Tahun Baru,tapi mengapa kita tidak beriya-iya menyambut maal Hijrah.Sekurang-kurangnya baca doa akhir tahun dan awal tahun seandainya kita sibuk dan mempunyai hal tersendiri.Ianya tidak memerlukan masa yang lama.Sedarilah diri kita kenapa masih lalai tentang agama Islam kita.
Teruskan membaca,saya ada sedikit perkongsian.

Doa Akhir Tahun





Apa kata Syaitan apabila kita membaca doa ini:



“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan
aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”

Kemudian Doa Awal Tahun:






Apa kata Syaitan apabila kita baca doa awal tahun:

“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan
dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.


Ambillah Iktibar..Sekian Terima Kasih...Follow lah lepas Baca......














Thursday, 17 November 2011

Malaysia Boleh!!!!!!

Assalamualaikum...Sea Game telah beberapa hari berlalu dam dikedudukan yang keempat.Ini sungguh membanggakan  rakyat Malaysia.Teruskan pejuangan anda...


Sunday, 6 November 2011

Raya Korban Di Gemencheh

 





Assalamualaikum...awal pagi tadi saya bangun untuk solat subuh.Lepas tu saya terus mandi.Lepas mandi saya pon pegi dapur sebab bilik saya dekat dengan dapur.haha....Time dekat dapur saya tengok atas meja makan dah ada air milo.Saya pon tengok ibu saya yang tersayang dia pun buka mulut "makan lah dulu kang nak g sembahyang,makan sikit je dlu.."saya pun apa lagi mak dah pelawa,makan jelah.Peh....sedap gila..makan rendang denagn lemang dan nasi impit dengan kuah kacang.lepas tu kami sekeluarga bersalaman dan pergi solat Hari Raya Aidiladha.

Friday, 4 November 2011

Pemergian Seorang Ilmuan Maahad Ahmadi


Assalamualaikum.....pada Isnin yang lepas.,perginya seorang Ilmuan bahasa arab di Maahad Ahmadi.Nama beliau Ustazah Khairah.Beliau telah berkhidmat di Maahad Ahmadi selam 20 tahun.Beliau meruoakan guru kesayang Maahad Ahmadi.Beliau banyak berjasa dalam membentuk sahsiah pelajar Maahad Ahmadi.Beliau juga seorang guru Bahasa Arab untuk calon-calon tingkatan 3 dan tingkatan 5.Beliau amat dikasihi kerana kebanyakan pelajar-pelajarnya masih menghubunginya ketika dia masih hidup.Tapi ape kan daya,hidupnya hanya sampai disini sahaja.

Saturday, 22 October 2011

Makan Di Restoran Nelayan

Assalamualaikum....Kali ini tempat makan yang menarik saya ialah di Restoran Nelayan.Kali ini,saya bersaam mak mertua dan ayah mertua abangku.Saja je makan beramai-ramai.Tempat makan kali ini sungggguuuuhhhh padat.disebabkan dah booking jer kalau tidak memang tak dapat duduk laj.Time kita orang makan tu ada gak yang buat wedding dekat situ.Asal boleh je.Dekat sini saya tak makan nasi pun,saya cuma makan makanan rebus je.hehehe saja je tak tulis BI.Tempat makan ini berkonsepkan nelayan.Bila dah sampai tempat makan,terus makan tanpa henti walaupun batuk-batuk time tu.Saya makan sampai habis stok yang disefiakan.hehe.....Apa yang penting perut kenyan hati pun senang.K..dh baca harap follow....


                       
jgn terkejut sampan nie dalam restoran...


Makan @ Restaurant Saba'



Assalamualaikum.....dekat sini saya makan nasi beriani arab.Kali saya pergi buat kali pertama dan keluarga saya dah kali kedua,biasalah orang sibuk macam saya ini.Pelayan dekat restoran ini canggih gila,ambil order gune handphone jer,maklumlah dunia dah maju.Saya pun tidak tahu nak order apa,saya hanya berdiam diri sahaja.Saya biarkan abang saya yang sulung orderkan.Time tu saya makan tengah hari.Buat pengetahuan kamu   semua,kita orang dapat tempat duduk pun sebab dah booking,bukan seab kita orang datang awal.Time kita orang datang itu pun ramai yang dah datang.Sudah lama menunggu,makan pun sampai.Bukan main besar lagi pinggan dia.Apa yang saya perasan tak ada ayam,nie pelik ini.abang saya pun cakap ayam dekat dalam timbunan nasi.Ouh..baru saya tahu.Saya pun teruskan makan dan merasai bahawa nasi beriani arab,nasinya panjang-panjang.Air yang saya minum air Blackcurrent.Sedap sangat airnya,boleh lah korang mencuba.

Friday, 21 October 2011

Batrisya Aimi Si Budak Comel




Assalamualaikum....pada minggu lepas telah lahir seorang bayi yang bernama Batrisya Aimi.Dia anak abang saya tapi yang melahirkan akak ipar saya.Dia dilahirkan pada 29.9.2011.Akak ipar saya dibedah untuk melahirkannya,Alhamdulillah selamat dilahirkan.Keesokan harinya atuk dan neneknya dari Gemencheh datng untuk menziarahinya.Hehe...dalam ramai-ramai tu saya seorang sahaja yang tak pergi ziarah sebab saya pergi ke Gunung Senyum.Minggu depan tu atuk dan nenek dia balik lagi dan saya masih tak balik sebab saya pergi ke Melaka.Batrisya Aimi kau tetap diingatanku.Don,t worry Pak teh akan muncul di kaca matamu.Insyallah kita akan bertemu.Walau apapun saya tetap dapat tengok gambar dia dekat Fb.Hehe,bile tengok gambar dia rase macam pergi rumah abang saya sekarang juga.

Thursday, 20 October 2011

Cerita Di Gunung Senyum



Assalamualaikum.......saya mula bertolak pada pukul 11.30 tgh hari.Sya pergi bersama kawan-kawan saya seramai 36 orang.Berdebar-debar hati ini rasanya bila nak bertolak.Sya solat jumaat di Masjid Lui.Kemudian sambung perjalanan ke Gunung Senyum.Di dalam bas,saya toleh depan semua tidur,toleh belakang semua tidur juga.Saya pun tidur juga,tapi bangun je dari tidur kawan-kawan tengah tengok tv,cite Hantu Mak Limah Balik Kampung.Tapi,saya sambung tidur balik dengan harapan bangun-bangun dah sampai.Tapi tetiba bas terus berhenti,ingtkan dah sampai rupanya,berhenti beli barang kejap.Saya sampai pada pukul 4 petang.Kami disambut dengan meriah.Kemudian program Kembaq berjalan selama 3 hari.Pada hari terakhir disana saya berpeluang memasuki Gunung Senyum yang didalamnya ada gua.



Friday, 14 October 2011


Hari raya with Famili Den

Assalamualaikum............Sebagai pembuka kata saya ingin mulakan dengan Hari Rayaku.Hari Raya kali ini semua adik-beradik aku balik ke rumah ayah & mak aku.Kali ini akak ipar aku sambut raya dengan berbadan dua.Baju raya aku kali warna biru sama dengan abang-abang aku yang lain kecuali abang pertama aku,baju raya dia warna kelabu.Pada malam takbir aku pergi ke rumah ke rumah selepas solat Isya' bersama ayahku tersayang.Di pagi raya aku bangun agak awal untuk mandi dan pakai baju raya.Rumah pertama aku pergi ke rumah MakLong aku,Pak Ngah dan yang lain-lain

Sunday, 28 August 2011

Trip to Cameron Highland with My Famili

Assalamualaikum.......Kali ini saya membawakan anda sebuah cerita yang penuh jelajahan yang sngt jauh.Tapi ini  sebuah keluarga je.Kali ini saya & keluarga pergi ke Cameron Highland Buat kali pertama.Penjelajahan ini telah dirancang oleh 2 abang yang disayangi Khairul Fazli & Khairul Fizree.Jelajahan ini telah dirasmikan di rumah abang saya di Seri Kembangan.Kami bertolak pada pagi dan samapai pada pukul 12.30 tgh hari.Penat sungguh apabila mendaki Gunung yang telah dijelajah oleh orang terdahulu.Permandangan dari dalam kereta sngt indah & suhu semakin sejuk apabila semakin tinggi kami mendaki.Sungguh ramai pelancong yang datang.Kami sampai dengan selamat.Kami dapat tempat tinggal yang agak selesa.Kami tinggal disana selama 3 hari 2 malam.Saya & keluarga saya teruskan penjelajahan untuk mengenal pasti tempat-tempat yang menarik dan untuk dilawati pada esok hari.Pada esok hari kami lawat ke ladang teh strawberi tap sedih dekat ladang strawberi sebab tak dapat petik dari ladang.Kami juga lawat Taman Kaktus & Bunga Ros,lawa sungguh taman2 ini.


                                           di taman kaktus..

                                                                                                             @ Rose center





@ ladang teh




Hari keluarga @ Port Dickson

Assalamualaikum.....Sebagai pembuka kata saya ingin cerita mengenai Hari keluarge yang telah diadakan 2 tahun lepas.Hari keluarga ini diadakan oleh dua buah keluarga iaitu keluarga saya dan keluarga akak ipar saya.Awal pagi lagi saya dan keluarga saya telah bertolak dari rumah dan abng saya        
bertolak dari rumah mentua dia.Setelah hampir sampai hujan mula turun dengan lebat.Hatiku mula rasa tak sedap hati.Aku mula berfikir macam mane nak mandi kalau hujan lebat.Apa2 pun pegi tetap pegi dan akhirnya sampai jua.Ketika sampai disana abang saya telah sampai dahulu.Kedua-dua belah pihak sampai dengan selamat.kedua-dua keluarga kelihatan gembira apabila bertemu.Ketika duduk dibawah khemah tiba-tiba hujan yang lebat mula reda.Hatiku melonjak keriangan untuk mandi bersama-sama adik-beradikku.Sebelum kami turun mandi kami makan sedikit makanan yang dibawa dari rumah sebagai alas perut
adik-beradik & akak ipar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...